-
Strona Główna  -   Rejestr zmian  -   Statystyka  -   Redakcja  -  
-
- -
Szkoła Podstawowa nr 7
im. VII Obwodu "Obroża" AK
w Legionowie
ul. Królowej Jadwigi 7, 05-120 Legionowo
tel. (0-22) 774-56-36
e-mail: sekretariat@sp7.legionowo.pl
Foto
Strona Główna

EDUSCIENCE

Archiwum aktualności

Rok szkolny 2012/2013

-
Wersja do drukudruk
Rok szkolny 2012/2013

„Czy pingwin może spotkać niedźwiedzia polarnego?”

17 czerwca 2013 r. uczniowie klasy IA w ramach realizacji innowacji pedagogicznej EDUSCIENCE brali udział w transmisji pt.: „Czy pingwin może spotkać niedźwiedzia polarnego?”

Transmisja była nadawana on-line, a przygotowała i prowadziła ją pani Magdalena Puczko, dydaktyk z Instytutu Geofizyki Państwowej Akademii Nauk.

Podczas transmisji uczniowie dowiedzieli się, że pingwiny i niedźwiedzie polarne nigdy nie spotykają się w naturze. Utrwalili pojęcia: ssaki, ptaki oraz poznali nowe: kręgowce, półkula północna i południowa, równik, Arktyka, Antarktyda/Antarktyka. Podczas transmisji zostały zaprezentowane materiały z zadaniami, animacją i filmem. Uczniowie on-line wspólnie z dziećmi z innych szkół uczestniczyli w dwóch zabawach dydaktycznych.

Pierwsza z nich, zabawa edukacyjno-artystyczna z balonami miała na celu wprowadzenie pojęcia „równik”, i położenie na kuli ziemskiej Arktyki i Antarktydy. Uczniowie dowiedzieli się, że kula ziemska jest przedzielona równikiem na półkulę północną i południową i że Arktyka nie jest kontynentem, natomiast Antarktyda to kontynent.

foto


foto


Druga z nich to zabawa ruchowa pt.: „Zabawa ruchowa z etykietkami”, po której uczniowie zapamiętali że:


  • Arktyka znajduje się na półkuli północnej, a Antarktyda na południowej,
  • równik oddziela obie półkule,
  • niedźwiedzie polarne występują wyłącznie na półkuli północnej (w Arktyce),
  • pingwiny zamieszkują półkulę południową (m. in. na Antarktydzie, wyjątkiem jest pingwin równikowy, który w rejonie Wysp Galapagos czasami przekracza równik i można go wtedy spotkać na półkuli północnej, jednak bardzo blisko równika),
  • pingwiny nigdy nie spotykają w naturze niedźwiedzi polarnych, ponieważ żyją w dwóch różnych miejscach świata.

Dopełnieniem zajęć było zaprezentowanie do kamery wykonanych przez dzieciaki modeli kuli ziemskiej i map świata.

foto


foto


Sześciolatki z klasy 1a jak zwykle ucząc się miały doskonałą zabawę!




foto


Minerały ładne i tajemnicze

23 maja 2013 r. uczniowie klasy IA w ramach projektu EDUSCIENCE brali udział w transmisji video z Krakowa. Tematem transmisji były minerały.

foto


Naukowiec z Instytutu Geofizyki PAN Piotr Olejniczak opowiadał dzieciom o minerałach.

foto


foto


Uczniowie mieli okazje zobaczyć różne minerały, te pospolite, jak kwarc i szlachetne, jak diamenty, agaty, malachity czy granaty.

foto


foto


Uczniowie z zaciekawieniem słuchali wiadomości przekazywanych przez naukowca o podstawowych cechach i możliwości wykorzystania minerałów.

foto


Nauczyciel przyrody, a także administrator projektu Elwira Wojda pomagała uczniom zgłębić ten ciekawe, ale trudne zagadnienia.

Jak zwykle była okazja do zadawania pytań. Jeden z uczniów naszej klasy zadał pytanie - czy minerały świecą? Oczywiście otrzymał wyczerpującą odpowiedź.

foto





foto


Czy są wśród naszych uczniów przyszli naukowcy?

foto


26 kwietnia 2013 r. na terenie naszej szkoły została zainstalowana automatyczna stacja meteorologiczna, w skład której wchodzą przyrządy pomiarowe służące do codziennych obserwacji meteorologicznych tj. czujnik temperatury i wilgotności, wiatromierz i deszczomierz.

foto


Konsola, za pomocą fal radiowych, odczytuje i rejestruje dane z czujników znajdujących sie w ogródku meteorologicznym na terenie szkoły.

Na konsoli widoczne są następujące dane:
- temperatura i wilgotność powietrza na zewnątrz i wewnątrz (w sali lekcyjnej),
- temperatura odczuwalna na wietrze,
- kierunek wiatru i róża wiatrów,
- prędkość wiatru (w km/godz.),
- opad deszczu (w mm),
- ciśnienie atmosferyczne (w hPa),
- wykres zmian ciśnienia,
- ikona prognozy pogody,
- czas i data.

Codziennie dane meteorologiczne są umieszczane na portalu EDUSCIENCE.

Obserwacje meteorologiczne - to jeden z elementów programu EDUSCIENCE, który realizują uczniowie klasa Ia pod kierunkiem pani Anny Bielińskiej.

Celem obserwacji meteorologicznych jest wytworzenie u uczniów nawyku obserwacji otaczającej przyrody w określonej porze dnia (9.00 - 12.00) oraz zapamiętywanie i notowanie najważniejszych zaobserwowanych zjawisk.

foto


foto


Uczniowie klasy Ia odczytują dane na konsoli, ale także obserwują zmiany zachodzące w pogodzie:
- zachmurzenie - w trzech kategoriach: dzień słoneczny, zachmurzenie częściowe lub zachmurzenie pełne,
- zjawiska atmosferyczne - w czterech kategoriach: opad, wyładowania atmosferyczne, tęcza, mgła,
- typ opadu atmosferycznego - jeżeli uczniowie zaobserwują opad atmosferyczny podają czy jest to deszcz, śnieg czy też grad.

Uczniowie obserwują również charakterystyczne zmiany dotyczące pór roku, takie jak: pojawienie się przebiśniegów. kwitnienie krokusów, bzów, pojawienie się pierwszych liści na brzozie, opadanie liści, pojawienie się żołędzi, kasztanów, przylot czy odlot ptaków, gniazdowanie bocianów itp.




Nauka przez zabawę w klasie 1a

Dnia 24 stycznia 2013r. sześciolatki z klasy 1a na zajęciach z innowacją EDUSCIENCE kolejny już raz oglądały na żywo transmisję pt.: „Najdłuższy nos świata”. Interaktywne zajęcia dotyczyły najdłuższego nosa, czyli słoniowej trąby. Uczniowie dowiedzieli się co to jest trąba, jak jest zbudowana i do czego służy słoniowi. Obejrzeli także film ze słoniami w roli głównej. Transmisja była nadawana on-line, a przygotowała i prowadziła ją pani Magdalena Puczko, dydaktyk z Instytutu Geofizyki Państwowej Akademii Nauk. W trakcie lekcji dzieci wykonywały rysunki słoni, a następnie pokazywały je do kamery.

foto


foto


foto


Uczniowie mieli również możliwość zadawania pytań związanych z tematem transmisji. Dopełnieniem zajęć było zadanie pracy domowej do wykonania po zalogowaniu się na platformie Eduscience: zestaw interaktywnych pytań pt. „Najdłuższy nos świata”. W tej klasie dzieci naprawdę uczą się przez zabawę!

foto





Uczestnictwo uczniów klasy 1a w Pikniku Naukowym EDUSCIENCE

23 stycznia sześciolatki z klasy 1a pojechały do Warszawy na Piknik Naukowy EDUSCIENCE zorganizowany przez Instytut Geofizyki PAN. Głównym celem Pikniku było uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych i zainteresowanie przyrodą, matematyką, fizyką czy chemią. Uczniowie przekonali się, jak ciekawa może być nauka, wzięli czynny udział w przygotowanych warsztatach, co idealnie połączyło zabawę z nauką i pozwoliło lepiej zrozumieć przedstawianą problematykę dzięki praktycznemu zastosowaniu wiedzy.

foto


foto


W programie imprezy edukacyjnej znalazły się: pokazy naukowe oraz prezentacja w planetarium. Zajęcia warsztatowe zobrazowały uczniom zjawisko tarcia, napięcia powierzchniowego, zasadę działania silnika odrzutowego i podstawy badania składu związków chemicznych. Na stanowiskach samoobsługowych uczestnicy Pikniku budowali model układu słonecznego, most Leonarda i model budowy człowieka. Dużym zainteresowaniem cieszyły się gry logiczne oraz zabawa prostym układem elektrycznym o nazwie Nerwusometr.

foto


foto


foto


Uczniowie klasy 1a wzięli udział w lekcji dydaktycznej pt.: „Robotyka”, a po jej zakończeniu każde dziecko otrzymało upominek – zestaw drewnianych klocków i kostek do gry. Na zakończenie spośród wszystkich uczestników Pikniku wylosowano nazwiska 20 uczniów, którzy otrzymali od organizatora pamiątkowe nagrody.

foto


Wśród nich znaleźli się uczniowie z klasy 1a: Anna Sanduła, Maciej Trzaska, Maria Dziadecka, Julia Mentlak, Michał Tucholski. Gratulacje.

Sześciolatki z klasy 1a po raz kolejny uczyły się przez zabawę.




Zajęcia w klasie 1a w ramach realizowanego projektu edukacyjnego Eduscience

Dnia 18 stycznia 2013r. klasa 1a realizując innowację EDUSCIENCE oglądała na żywo transmisję ze stacji badawczej Spitsbergen pt.: „Tundra – mój widok z okna”.

foto


Uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat klimatu panującego w omawianym regionie świata, na temat tamtejszej fauny i flory, a także dowiedzieli się jak wygląda życie na stacji badawczej. Transmisja była nadawana on- Line, a przygotowała i prowadziła ją pani Dagmara Bożek-Adryszczak – pracownik naukowy Polskiej Stacji Polarnej Hornsund na Spitsbergenie.

foto


Dzieci zadawały pytania związane z tematem transmisji, na które otrzymywał wyczerpujące odpowiedzi. Taka forma zajęć była świetną alternatywą prowadzenia lekcji. Uczniowie wynieśli dużo nowych wiadomości, świetnie się przy tym bawiąc.

foto





Projekt edukacyjny EDUSCIENCE

Szkoła Podstawowa nr 7 znalazła się w gronie 250 szkół z całej Polski, które biorą udział w jednym z najbardziej znaczących projektów edukacyjnych w Polsce (największym spośród projektów innowacyjnych z zakresu edukacji przyrodniczej) prowadzonym przez Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk. Celem projektu jest podniesienie kompetencji uczniowskich w zakresie nauk matematyczno- przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii - EDUSCIENCE.

foto


W siódemce projekt jest realizowany w klasie 1a. Uczniowie tej klasy to w większości dzieci sześcioletnie. Wychowawczynią tej klasy jest mgr Anna Bielińska nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej z trzynastoletnim doświadczeniem w pracy w klasach 1–3. Nad prawidłową realizacja Projektu czuwa administrator, pani mgr Elwira Wojda, nauczyciel przyrody. Współrealizatorem innowacji jest pani Iwona Ślesik - nauczycielka języka angielskiego.

Wychowawca staje się przewodnikiem uczniów w odkrywaniu tajemnic nauk matematyczno-przyrodniczych. Nauczyciel EDUSCIENCE realizując innowację nie tylko korzysta z bogatej oferty zasobów tematycznie powiązanych z realizowanym materiałem (gotowych scenariuszy, prezentacji multimedialnych, animacji, filmów, opracowań), ale też tworzy własne zasoby, które publikuje na platformie. Ma również możliwość autorskiej modyfikacji zasobów, tj. tworzenia własnych rozwiązań.

Nauczyciel i uczniowie mogą kontaktować się z 11 obserwatoriami, w tym z 5 obserwatoriami geofizycznymi, Stacją Polarną na Spitsbergenie, 3 obserwatoriami, instytutami w GEOPLANET oraz 2 statkami badawczymi.

Uczniowie klasy 1a biorąc udział w projekcie maja okazję wziąć udział w lekcjach on-line – bezpośrednich transmisjach satelitarnych ze Stacji Polarnej na Spitsbergenie, z obserwatoriów w Książu, Raciborzu, Ojcowie, Belsku, Świdrze i Helu oraz z laboratorium i Muzeum Ziemi w Krakowie, a także ze statków badawczych Oceania lub Horyzont II. W trakcie realizacji innowacji klasa 1a wyjedzie na wycieczkę naukową do jednego z najlepszych obserwatoriów w Polsce, do Świdra, weźmie również udział w dwóch Piknikach Naukowych.

Uczniowie należą do wirtualnej klasy EDUSCIENCE, mają dostęp do interesujących zasobów platformy nie tylko na lekcjach, ale również w czasie pozalekcyjnym. Mogą kontaktować się zarówno z rówieśnikami z innych szkół, jak i z naukowcami pełniącymi dyżury on-line.

Uczniowie, realizując zagadnienia Innowacji na lekcjach j. angielskiego, będą poszerzali znajomość słownictwa anglojęzycznego – zasoby platformy są uzupełnione o możliwość poznania anglojęzycznej terminologii z dziedziny nauk matematyczno-przyrodniczych zastosowanej w danym zasobie.

Dzięki uczestnictwu w Projekcie nasza szkoła otrzymała:


  • tablicę interaktywną z oprogramowaniem
  • zestaw do monitoringu przyrodniczego
  • dostęp do platformy e-learningowej
  • dostęp do materiałów multimedialnych
  • możliwość wycieczki do instytutów naukowych
  • możliwość udziału w festiwalach i piknikach naukowych
  • dostęp do transmisji on-line ze Spitsbergenu.

Wszyscy rodzice uczniów klasy 1a bardzo entuzjastycznie podchodzą do realizacji tego projektu. Są zadowoleni, że ich dzieci realizują innowację Eduscience. W domu wspólnie z dziećmi mogą logować się na platformie i mają wgląd do treści realizowanych na zajęciach szkolnych.

foto


Projekt Eduscience, w którym bierze udział klasa IA to szansa na inne zajęcia niż zwykle. Metody pracy wykorzystywane w realizacji tego projektu powodują, że nauka staje się łatwa i przyjemna.

foto


Najważniejszym celem projektu jest zaszczepienie w młodych uczniach pasji nauki, aby zobaczyli, że to wszystko jest fascynujące, a nauka to nie zbiór faktów zapisanych w podręczniku.

Eduscience to szansa na „zarażenie” dzieci przyrodniczą pasją.

foto


foto


Uczniowie korzystają z zasobów nowoczesnej platformy e-learningowej, w treści lekcji są włączane gry, quizy, krzyżówki, układanie puzzli.

foto


Prowadząca zajęcia z dziećmi, pani Anna Bielińska, korzysta z różnorodnych materiałów przygotowanych przez naukowców-dydaktyków, jak również samodzielnie opracowuje zadania, gry, prezentacje multimedialne wprowadzające lub utrwalające treści nauczania.

foto


Dzieci również prowadzą obserwacje otaczającej ich przyrody.

Elementami monitoringu przyrodniczego jest codzienne określenie w tej samej porze dnia podstawowych warunków meteorologicznych:


  • zachmurzenie – w trzech kategoriach: dzień słoneczny, całkowicie pochmurny bądź mieszany,
  • wiatr – stwierdzenie występowania lub braku wiatru, a w przypadku występowania wiatru określenie czy jest silny czy słaby,
  • opady atmosferyczne – w dwóch kategoriach: stwierdzenie występowania lub braku opadów atmosferycznych oraz dodatkowo określenie, czy jest to deszcz czy śnieg,
  • czy wystąpiły w ostatniej dobie burze lub pioruny

Obserwacje nawiązują również do elementów otaczającej przyrody żywej:


  • zanotowanie przylotu lub odlotu bądź przelotów bocianów,
  • pojawienie się pierwszych kwiatów (forsycji, kasztanowca i bzu),
  • pojawienie się żółtych liści na brzozach i ich całkowite opadnięcie,
  • zanotowanie okresu opadania kasztanów i żołędzi.


foto


Po trzech miesiącach realizacji projektu można stwierdzić, że dzięki niemu zajęcia lekcyjne są atrakcyjne, dzieci się nie nudzą i w bardzo ciekawy sposób poznają świat. Uczniowie chętnie w nich uczestniczą i zaczynają wykazywać coraz większe zainteresowanie naukami matematyczno-przyrodniczymi, a to właśnie jest naszym celem.

foto

 
Wytworzył: A. Bielińska, E. Wojda, data: 16.09.2013 r., godz. 21.00
Wprowadził: Kamila Norkiewicz, data: 16.09.2013 r., godz. 21.17
Ostatnia aktualizacja: Kamila Norkiewicz, data: 16.09.2013 r., godz. 21.18
Liczba odwiedzin: 1760