-
Strona Główna  -   Rejestr zmian  -   Statystyka  -   Redakcja  -  
-
- -
Szkoła Podstawowa nr 7
im. VII Obwodu "Obroża" AK
w Legionowie
ul. Królowej Jadwigi 7, 05-120 Legionowo
tel. (0-22) 774-56-36
e-mail: sekretariat@sp7.legionowo.pl
Foto
Strona Główna

Dzieci w sieci

EDUKACJA MEDIALNA

-
Wersja do drukudruk
EDUKACJA MEDIALNA






W naszej szkole odbywać się będą lekcje według scenariuszy Edukacji Medialnej.

Jest to projekt, który prowadzi Fundacja Nowoczesna Polska. Patronat honorowy objęło Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Edukacja Medialna



Już na początku października odbyły się pierwsze lekcje w klasach 4b, 4c, 4e (dziewczyny) i 4f z nauczycielem M. Kowalewską pt:









Uczniowie na zajęciach rozróżniali komunikację prywatną od komunikacji publicznej w Internecie. Uświadamiali sobie co dzieje się z informacjami, które zamieszczają w Internecie. Powtórzyli podstawowe zasady bezpieczeństwa w sieci i zastanawiali się jak można się chronić przed zagrożeniami, które niesie użytkowanie z Internetu. W podsumowaniu tematu uczniowie użyli nowego programu – imagechef – tworzyli w grupach 2 osobowych prostą animację i przesyłali nauczycielowi na maila. Oto prace dzieci:

imagechef



ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more




ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more


ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more



ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more


ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more


ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more


ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more













ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more



ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more
ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more




ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more


ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more


ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more


ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more

ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more


ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more

ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more


ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more

ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more



ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more

ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more



foto

foto


ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more

ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more

ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more

ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more

ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more



ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more

ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more


ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more


ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more



ImageChef.com - Get codes for Facebook, Hi5, MySpace and more












Miej władzę nad korzystaniem z mediów
To kolejna lekcja z udziałem klas 4. Uczniowie uświadamiali sobie, że warto kontrolować ile czasu poświęcamy na korzystanie z mediów.
Nauczyciel powiesił w sali 4 kartki. Na każdej było napisane jedno z haseł: telewizja, Internet, gra komputerowa, portal społecznościowy (np. Facebook, nk). Uczniowie stawali przy kartce z hasłem odnoszącym się do tej czynności, którą najbardziej lubi ze wszystkich czterech.
Następnie dzieci dyskutowały, dlaczego lubimy różne formy spędzania czasu i dlaczego warto kontrolować, ile czasu im poświęcamy.

1

2

foto

foto


Prowadzący włączył piosenkę „Pajacyk”


Pajacyk

foto

foto

foto


Której tekst można było śledzić na tablicy.
foto


foto


Po wysłuchaniu jej nauczyciel pytał uczniów czy mają lub mieli takiego pajacyka? Zabawkę, która zaczęła rządzić ich czasem lub życiem? Takim pajacykiem często stają się media: są pożyteczne, są dobrą zabawką, ale potrafią zacząć nami rządzić.
Uczniowie zastanowili się, co ich przyciąga do takiej formy spędzania czasu? Co jest zachętą? Co sprawia, że wracają do tej formy? Następnie podzielili się w grupy 2/3 osobowe i układali hasła tematyczne. Podsumowaniem tematu była nauka korzystania z programu pizap, w którym dzieci wpisywały hasła.

Pizap


foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto






foto



foto








Bądź fair w Internecie, to kolejne zajęcia w klasach 4.
Uczniowie zastanawiali się, jakie znają gazety, portale internetowe, stacje radiowe, stacje telewizyjne, fora internetowe, strony społecznościowe. Nauczyciel zachęcała aby każdy mógł w dowolnym miejscu tablicy zapisać swoje propozycje. Następnie głośno czytał wszystkie propozycje.


foto



To ćwiczenie miało uświadomić uczniom, że wszystkie wymienione gazety, stacje i portale to media. W wolnym kraju, jakim jest Polska, panuje wolność słowa, co oznacza, że każdy człowiek może wypowiadać się na dowolny temat w mediach. Nauczyciel tłumaczył, że wolność nie oznacza, że wolno obrażać innych lub ich bezpodstawnie oskarżać, a jeśli ktoś to zrobi, grozi mu sprawa sądowa i kara. Bez względu na to, czy piszemy artykuł lub korespondencję do gazety, czy też publikujemy swoją opinię na Facebooku, musimy respektować przepisy prawa i być odpowiedzialni za własne słowa.

Nauczyciel podzielił uczniów na grupy i rozdał wycięte i pomieszane karty „Dwa światy”. Poprosił o dobranie kart w pary, tak aby opisywały podobną sytuację w komunikacji bezpośredniej i w komunikacji przez internet.
Np.
Sytuacja: obrażanie nieznajomych.
1. Zaczepiasz na przystanku autobusowym obcego nastolatka i mówisz: „jesteś burakiem”.
2. Piszesz na forum internetowym do innej osoby: „jesteś burakiem”.

Grupy po kolei prezentowały odpowiedzi i przyklejały na plakat.
Nauczyciel tłumaczył, że są sytuacje, które ani w świecie wirtualnym, ani w realnym nie powinny się zdarzać, bo ranią innych ludzi. Uczniowie wskazywali, które to są sytuacje. Karty z nimi przyklejali na plakacie pod słowem „NIE”. Resztę kart przyczepiono pod słowem „TAK”.


foto

foto

foto



Podsumowując prowadząca lekcje mówiła, że media to bardzo pożyteczne narzędzia, które służą ludziom, o ile używa się ich w odpowiedni sposób.
Uczniowie podsumowali zdobyte wiadomości w nowym programie www.toondoo.com.
Nauczyciel podczas zajęć pomagał uczniom zarejestrować się i tłumaczył jak wykonać zadanie. Uczniowie mieli wykonać króciutki tematyczny komiks i przesłać nauczycielowi na pocztę mail.
Wybrane prace uczniów.


foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto








Edukacja medialna w klasach 4 na zajęciach komputerowych pt :Komunikacja i społeczności.

Nauczyciel (M. Kowalewska) tłumaczył, że społeczność internetowa jest wspólnym miejscem, gdzie spotykają się różni ludzie. Żeby zbudować dobre, przyjazne miejsce w sieci, trzeba się stosować do tych samych reguł, co w komunikacji bezpośredniej.
Uczniowie na lekcji dyskutowali w jaki sposób korzystamy ze społeczności, nauczyciel był ciekawy jakie dzieci maja doświadczenia.
Prowadzący powiesił kartkę z wypisanymi zdaniami:
Jak korzystamy ze społeczności?
 Korzystamy z utworów innych osób.
 Dzielimy się własną twórczością.
 Radzimy i korzystamy z porad innych.
 Pomagamy.
 Rozmawiamy o naszych pasjach.
 Korzystamy z doświadczeń innych osób.
Wywiązała się dyskusja nt. które zachowania to dawanie, a które branie. Nauczyciel odczytywał pozytywne zachowania w internetowej społeczności, netykietę.
Zajęcia miały na celu uświadomienie uczniom, że powinniśmy sami stosować się do tych zasad i wymagać tego od innych. Nie musimy tolerować niewłaściwych zachowań. Na forach i portalach społecznościowych można zgłosić moderatorom obraźliwy wpis.
Zajęcia uczniowie podsumowali w nowym programie www.writecomics.com
Wybrane prace:

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto

foto





Kolejne zajęcia według scenariusza Edukacja Medialna przeprowadzone przez nauczyciela j.polskiego - p. Joannę Górską


W środę 17 grudnia przeprowadziłam z uczniami klasy 4b lekcję z edukacji medialnej. Tematem naszej lekcji były Prawa i obowiązki uczniów.
Podczas zajęć zastanawialiśmy się z uczniami, jakie mamy prawa a jakie obowiązki. Każdy z uczniów powiedział, jakie zna prawa. Następnie omówiliśmy sobie, jakie każdy z uczniów ma obowiązki. Zastanawialiśmy się, czy można by było porównać wagę praw i obowiązków. Mówiliśmy również o zależności między prawami i obowiązkami. Jednym ze wskazanych praw było prawo do korzystania z kultury i prawo do prywatności. Zwróciliśmy również uwagę na zamieszczanie informacji w Sieci. Podsumowując naszą lekcję wykonaliśmy pracę w grupach dotyczącą praw i obowiązków.

foto

foto

foto

foto

foto

 
Wytworzył: M.Kowalewska, data: brak danych
Wprowadził: Magdalena Kowalewska, data: 10.10.2014 r., godz. 11.43
Ostatnia aktualizacja: Magdalena Kowalewska, data: 14.02.2015 r., godz. 20.11
Liczba odwiedzin: 1308